Lokalne optimum - zagadnienie z dziedziny uczenia maszynowego i sieci neuronowych - odnosi się do sytuacji, w której najlepsze rozwiązanie problemu znalezione na podstawie ograniczonej ilości danych okazuje się być fałszywe, nie w wyniku błędu w metodzie obliczeniowej, lecz dopiero po zaktualizowaniu zbioru danych o nowe informacje.
Poruszająca tematy postępującej digitalizacji życia, motywów transhumanistycznych i postinternetowych wystawa Local Optima opowiada o tym, jak nasze wyobrażenia o przyszłości mogą okazać się zupełnie chybione, mimo że wydają się kompletnie nieuchronne; idee latających aut czy teleportacji jako przykład, bleeding edge myśli futurologicznej XX wieku, w 2024 roku wywołują u nas co najwyżej pobłażliwy uśmiech.
Połączeni pulsującą siecią internetu obsesyjnie dokumentujemy wszystko, mamy dostęp do niemal każdej informacji, a w szczeliny pomiędzy dotychczasowymi danymi powoli zaczyna wlewać się chat gpt. Nie jest jednak możliwe, abyśmy kiedykolwiek mogli stuprocentowo przewidzieć przyszłość, ponieważ nasza percepcja jest zawsze ograniczona do zdarzeń, które miały swoje miejsce w przeszłości lub dopiero się dzieją.
Rozwój technologii, w tym bioinżynierii i sztucznej inteligencji daje nam jednak poczucie, że być może zaraz nastąpi moment, w którym raz na zawsze będziemy mogli przestać zgadywać.
Jednak na przekór naszych nieustannych i szczerych starań może się okazać, że nawet nasze najbardziej prawdopodobne i racjonalnie podparte scenariusze przyszłych utopi lub katastrof mogą okazać się tylko kolejnym lokalnym optimum. Do momentu, w którym nadejdzie przyszłość, jedyne co nam pozostaje to dokumentować jej każdą wersję.
osoby artystyczne:
Krzyś Bykowski
Wiktor Gałka
Sonia Górecka
Julia Krzywińska
Klaudia Kasperska
Agata Lankamer
Adam Martyniak
Michał Matejko
Michał Myszkowski
Ola Nenko
Bartosz Radzikowski
Marianna Rodziewicz
Jędrzej Sierpinski
Andrzej Staniek
C. G. Wabia
Klara Woźniak
osoby kuratorskie:
Wiktor Gałka
Krzyś Bykowski
identyfikacja wizualna: Wiktor Gałka